סודות של חסד – מסע בין אנשים טובים
23 באפריל 2012 – 14:50 | אין תגובות

לקראת החגים הטלפונים הניידים מוצפים בבקשות תרומה לנזקקים. יש מאיתנו שנענים ויש שדוחים את הבקשה. אמצעי התקשורת מדווחים בהרחבה על פעילות ההתרמה וההתנדבות של עמותות וארגוני צדקה וחסד. ברשתות השיווק מציעים ללקוחות לתרום מוצרי יסוד …

קרא עוד »
ספרות

סופרים

ביקורת ספרות

ספרי ילדים

ספרים מומלצים

ראשי » ספרות, ספרות ממבט חברתי, ספרים

סיפורים, משלים ואגדות – מה ביניהם?

פורסם על ידי admin ב 2 בנובמבר 2010 – 13:07אין תגובות

סיפורים, משלים ואגדותשעת ערב ובני השבט כולו נאספים מסביב לאש לקבל את פניו של ליל ירח מלא. זקן השבט, החכם, פניו מוכרות לכל ושמו נישא על שפתי כל, נושא דברים, מהתל במשחקי לשון, מתפתל, לץ, חושק שיניים, רושף, נוהם, מפחיד, מרתיע, מגלגל מצחוק, מפסיק, נושם. ובין לבין – לשונו מספרת סיפור ובני השבט כולם מהופנטים.

מאת: טלי קורל

אנחנו בוודאי רוצים להאמין שמסורות מספרי סיפורים שרדו והשתמרו, ונהוגות עד היום במקומות פחות אורבניים בעולם, באיזורים בהם לסיפור שבעל פה השתמר קסמו ובהם יכולים להיאסף אנשים יחד שלא תחת כוחם של משחקי המונדיאל. ישנם סיפורים מחוצה לכדור ולשחקנים הרודפים אחריו. בעולמות ללא כדורי-רגל אנשים רודפים בדמיונם אחר סיפורים.

על פי אגדות הרומאים, סיפורי המשלים של איזופוס עלו לו בחייו. איזופוס חי ככל הנראה בין המאה השישית לשביעית לפני הספירה ביוון העתיקה, ומשליו המיוחסים לו העוסקים בעיקר בבעלי חיים נישאים היום בפי כל. משל מפורסם ואהוב המיוחס לאיזופוס מספר על אריה שחמד לטרוף עכבר משום שזה העירו משנתו. מלא חימה החליט אמנם לוותר לעכבר, כשזה שכנע אותו בבכי תמרורים כי אם יחוס עליו יום יגיע והוא ישלם לו כגמולו. החימה של האריה הפכה לצחוק רועם ורחמים כלפי העכבר הקטן, ולכן שחררו. יום אחד רשת ציידים לכדה את האריה הגדול והחזק ושאגותיו נשמעו עד למרחקי היער. העכבר הקטן זיהה את שאגתו, הגיע חיש מהר וכרסם את הרשת ושחרר את האריה לחופשי.

ואולי היה זה פשוט אורח חייו עצמו של איזופוס שלא מצא חן בעיני כוהני הדלפי, שראו בו כופר לכל דבר. על פי המסופר, הם הרגוהו משום שהעביר ביקורת נוקבת על שיטת הנבואה של האורקל, שבסיסה בתאוות בצע. דומה הדבר באופן לא מפתיע לביקורת המודרנית כלפי המוסד הכנסייתי המבקש תרומות ומנחות בעד מחילה.

אגדה, מיתוס, משל?

את כל אלה קושר הסיפור – השמועה ההיסטורית לגבי אופן מותו של איזופוס היא בחזקת אגדה, סיפוריו -  משלים, ומסריהם של נביאי הדלפי באתונה הקלאסית או של הכמרים בכנסייה המודרנית מכילים מיתוסים, אמונות טפלות והבטחות הנשענות על אמונה בכוח עליון. כל אלו הם סיפורים ממינים שונים המרכיבים את חיינו. משל האריה והעכבר הוא דוגמא לסיפור שבו יש לעלילה נמשל – מסר שמועבר על ידי דימויים ואיתו אנחנו יכולים להזדהות. בעלי החיים במשלי איזופוס מייצגים בני אדם ואת תכונותיהם הטובות והגרועות.

ועוברים לבוקאצ'ו…

משל מפורסם אחר הוא משל המערה של אפלטון הפילוסוף היווני הידוע, כאשר גם משל זה תפקידו לגרום לנו להביט בנפשנו פנימה ולשאול את השאלות המתבקשות על אורח חיינו. בספרו האלמותי "המדינה" מתאר אלפטון מצב מקאברי בו בני אדם כפותים במערה וחוזים בצלליות ריקוד האש על הקיר – לא את האש הם רואים אלא רק את תוצרי תנועתה בצללים. תמונות אלה הופכות למציאותם. כאשר אחד מהם מצליח להשתחרר מהכבלים, לצאת מן המערה אל העולם, להיות על סף השיגעון ולהצליח לחזור – כמובן חבריו אינם מאמינים לדבריו וחושבים אותו למשוגע. זהו כוחם של סיפורים להקסים ולהתל בנו בו בזמן.

מאות שנים מאוחר יותר, ג'ובאני בוקאצ'ו הופך את מגפת המוות השחור לקרקע לאסופת סיפוריו הקצרים – דקמארון, בת המאה ה-14. ספר עב-כרס זה מאגד סיפורים בתוך סיפור – המגיפה הקשה מניסה חבורת צעירים מפירנצה, ואלה, כדי להעביר את זמנם במקום מסתור, מספרים זה לזה סיפורים על פי נוסח קבוע. עשרת הצעירים מספרים לנו מאה סיפורים בעשרה ימים – סיפורים מצחיקים ומכעיסים לפרקים, שבמאה הארבע עשרה ככל הנראה נחשבו לסאטיריים ועוקצניים, אך כיום נחשבים כמאדירים שנאת נשים וטעם-רע. אלו סיפורים קצרים, הפורשים עלילות יומיומיות פרוזאיות ומטרידות – משברי אמונה בין בני זוג, שקרים ותככים, בגידות, מוות וקונדס – בקיצור, טלנובלה נוסח ימי תחילת הרנסאנס.

הסיפורים המוכרים והמצליחים ביותר היום הם הרומאנים רחבי היריעה. בין אם אלו רומאנים היסטוריים, ספרי בלשות, מתח, קומדיה או "ספרי טיסה" – אנו אוהבים לקרוא ספרים ארוכים ומסועפים בעלילות מרתקות, מותחות, מדגדגות, המביאות אותנו לכסוס בציפורנינו, לחרוק שינינו, ואולי אפילו לנהום מידי פעם, מצהלה או מתוך זעם, מעצב או משמחה. ממש כמו מספר הסיפורים בערב לבנה מלאה.

בעניין?

השאר את תגובתך!

הוסף את תגובתך, או טראקבק מאתרך. באפשרותך גם עקוב אחרי תגובות אלו דרך RSS.

תהיה נחמד. תהיה נקי. תשאר קשור לנושא. בלי ספאם.

באפשרותך להשתמש בתגיות:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>