סודות של חסד – מסע בין אנשים טובים
23 באפריל 2012 – 14:50 | אין תגובות

לקראת החגים הטלפונים הניידים מוצפים בבקשות תרומה לנזקקים. יש מאיתנו שנענים ויש שדוחים את הבקשה. אמצעי התקשורת מדווחים בהרחבה על פעילות ההתרמה וההתנדבות של עמותות וארגוני צדקה וחסד. ברשתות השיווק מציעים ללקוחות לתרום מוצרי יסוד …

קרא עוד »
ספרות

סופרים

ביקורת ספרות

ספרי ילדים

ספרים מומלצים

ראשי » ביקורת ספרות, סופרים, ספרות, ספרים

ספרות זולה

פורסם על ידי admin ב 7 ביוני 2010 – 16:02אין תגובות

ספרות זולה - מהי ומה אנחנו מוצאים בה?אם אתם פותחים ספר המתחיל במשפט: וויליאם היה גבר קשוח שמבטו נדד על פני הערבה ועיניו היו כחולות כים, ובימי הגשם נדמה כאילו סערה תוקפת אותן…" סביר להניח שנתקלתם בספרות זולה.

סביר יותר להניח שתביטו סביבכם, בודקים שאף אחד לא רואה אתכם, ותמשיכו לקרוא במרץ.

מה מקור המשיכה של ספרות זו? מדוע היא נחשבת "זולה", והאם יש לה ערך אמיתי בחיינו? נצא לשוטט בנבכי המיתוס.

המקור

מקור המושג ספרות זולה הוא כלכלי נטו. מדובר על ספרים שהודפסו על נייר זול ונמכרו תמורת פרוטות. משם נובע שמם. יחד עם זאת ספרות זולה הוא מושג ערכי המתייחס לסוג מסויים של סיפורת, בעל מאפיינים משלה.

המקור לספרות זו הוא במיתולוגיה היוונית ובסיפורי המסעות של אודיסס בדרכו חזרה לפנלופה שלו. הוא נתקל בקיקלופ, בנימפות, יורד לשאול וניצל ממוות שוב ושוב. הרקולס, שמשון הגיבור וסיפורי המלך ארתור, כל אלה הם המקור למאפייני הז'אנר – גיבור גדול מהחיים, אישה שיש להציל ומלחמה בכוחות על טבעיים.

ז'אנר הספרות הזולה, כפי שאנו מכירים אותו כיום התפתח במאה ה- 19 בצרפת. גם סופרים כמו ויקטור הוגו ואלכסנדר דיומא השתתפו בחגיגה ופרסמו ספרי הרפתקאות כ"שלושת המוסקטרים". קיראו עוד על ספרות צרפתית.

המייסד הרשמי הוא אז'ין סי שעשרת הכרכים של "מסתרי פריז" הפכו להיות הספרות הנמכרת והנקראת ביותר בצרפת. רודולף, הגיבור המסתורי של הספרים נלחם בפשע בסמטאות פריז ומציל נדכאים מידי חלאות אדם, כל זאת בעזרת תכסיסים דמיוניים שנועדו להמם את הקורא. והנה המאפיין העיקרי של הז'אנר – תדהמה.

בהמשך השתכללה הסוגה לכדי קטגוריות כמו סיפורי מערבונים עוצרי נשימה על באפאלו ביל וסדרת ספרי טרזן שהפכו את הסופר אדגר רייס בורוז למפורסם ועשיר. כיום, ספרות זולה מתייחסת בעיקר לרומנים הרומנטיים שעיקרם פנטזיות על עושר, הרפתקאות וצחוק הגורל. דניאל סטיל היא אולי הסופרת המפורסמת ביותר בתחום.

בין ספרות זולה לספרות איכותית

בד בבד אם התפתחות הז'אנר, עלו קולות מיאוס ותיעוב מידי סופרים ומבקרים של ספרות. הטענה הייתה כי הספרות הזולה משחיתה את הנוער ומציגה לו מערכת ערכים מעוותת לחלוטין. מצד שני, טענו הסופרים הזולים, מדובר בבידור בדיוק כמו סרט הוליוודי. ברם, כל המחאות לא עזרו והספרות הזולה היא עדיין הז'אנר הנמכר והפופלארי ביותר. קיראו על רבי מכר.

ספרות זולה בישראל

עולם הספרות העברית היה מאז ומעולם "כבד". ההיסטוריה היהודית למודת הסבל לא איפשרה יציאה גורפת כל כך אל מחוזות הפנטזיה וההרפתקאות.

יחד עם זאת, שנות ה- 70 היו שנות פריחה של הז'אנר ומאות ספרים כאלה יצאו בשפה העברית. המאפיין העיקרי של הספרות הזולה העברית הוא שהסיפורים לא מתרחשים בישראל אלא במקומות אחרים, אקזוטיים יותר.

בכך, הפכה ישראל להיות המובילה בהגדרת הז'אנר המפוקפק: בריחה מהחיים האמיתיים אל מקומות אחרים. יחד עם זאת, משנות השמונים ואילך נעלם הז'אנר כמעט לגמרי והוחלף בנעימות החביבה של הצפייה בטלוויזיה.

השאר את תגובתך!

הוסף את תגובתך, או טראקבק מאתרך. באפשרותך גם עקוב אחרי תגובות אלו דרך RSS.

תהיה נחמד. תהיה נקי. תשאר קשור לנושא. בלי ספאם.

באפשרותך להשתמש בתגיות:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>