סודות של חסד – מסע בין אנשים טובים
23 באפריל 2012 – 14:50 | אין תגובות

לקראת החגים הטלפונים הניידים מוצפים בבקשות תרומה לנזקקים. יש מאיתנו שנענים ויש שדוחים את הבקשה. אמצעי התקשורת מדווחים בהרחבה על פעילות ההתרמה וההתנדבות של עמותות וארגוני צדקה וחסד. ברשתות השיווק מציעים ללקוחות לתרום מוצרי יסוד …

קרא עוד »
ספרות

סופרים

ביקורת ספרות

ספרי ילדים

ספרים מומלצים

ראשי » הוצאה לאור, ספרות, ספרות ממבט חברתי, ספרים

הוצאת ספרים מהי? הכל על הוצאות ספרים

פורסם על ידי admin ב 14 ביוני 2010 – 12:29אין תגובות
הוצאות ספרים - הוצאה לאור והדפסת ספרים

הוצאות ספרים - הוצאה לאור והדפסת ספרים

במשך ההיסטוריה נודעה חשיבות רבה להוצאות הספרים. בזכותם יצא לנו להכיר סופרים גדולים כמו הומרוס, הרמן מלוויל, המינגווי ואלבר קאמי. הוצאות הספרים הם אלה שניאותו לפרסם את הרומנים והספרות הגדולה בהיסטוריה. הם שומרי הסף, הסלקטורים של אחד המועדונים החשובים בתלודות האנושות – מועדון הספרות.

סקירה היסטורית

הוצאות הספרים המודרניות שונות בתכלית מאלו של המאות הקודמות. כמו בכל תחום אמנותי, מי שהוציא את הספר לאור היה הפטרון העשיר שידע קרוא וכתוב.

הוצאת ספר הייתה בזמנו סטטוס מעמדי המראה על עושר וייחוס משפחתי. הפטרונים רכשו את זכויות הספר והמחבר הקדיש להם את כתב היד.

בהמשך, ועם המצאת הדפוס השתנתה הגישה אל ספרות ויותר ויותר אנשים קיבלו גישה חופשית אל הספריות ואל הכתבים. כעת ניתן היה להפיץ את הספר לחתך רחב יותר של אוכלוסייה, חתך שהלך והתרחב עם השינויים הדרסטיים המאה ה-17 בואכה המהפכה הצרפתית.

המאות ה- 18 וה – 19 נודעו כתור הזהב של הספרות ושל הסופרים. עידן הנאורות הביא איתו שפע של סופרים והוגים אשר פירסמו את כתביהם ורכשו להם מעמד חברתי גבוה.

הוצאות הספרים היוו בית לסופרים ופלטפורמה ייצוגית בלבד. הוצאה לאור בעידן הדפוס והרשת הינם שני דברים שונים, ויש לעמוד על ההבדלים בין שני עידנים אלו.

חברות הוצאה לאור מודרניות היא תוצאה של המהפכה התעשייתית. הספר הפך למוצר סחיר כמו כל מוצר אחר והוצאות הספרים הפכו להיות עסק כלכלי. אם אתם מתעניינים בזוית זו, קיראו על ספרות ממבט חברתי.

מבנה ההוצאה

ההוצאה היא מבנה כלכלי המורכב מבעלי תפקידים – בעלים, עורך ראשי, עורך משנה, לקטורים, מנהלי מחלקות, מעצבים גראפיים, מגיהים ועוד. תפקיד ההוצאה היא למצוא כתבי יד אשר נשלחים אליה ולהחליט האם לפרסם אותם בדפוס או שלא.

השיקולים להוצאת ספר לאור מורכבים מכמה פרמטרים כאשר העיקרי מביניהם הוא השיקול הכלכלי. לעתים חורגת ההוצאה מעמדתה הפיננסית ומוציאה ספר אשר אינו נמכר טוב אך מוסיף לה יוקרה מבחינת איכות. גם זה שיקול.

באם נבחר כתב יד הרי שתפקיד ההוצאה היא להפיק אותו מתחילתו עד סופו – לערוך אותו ביחד עם המחבר, להדפיס אותו, לעצב אותו מבחינה גראפית, להפיץ בחנויות הספרים ולשווק אותו כפי יכולתה. ככל שההוצאה גדולה יותר ומפורסמת יותר כך גוברים סיכויי ההצלחה של הספר.

הוצאות מפורסמות

ישראל היא מדינה קטנה ואף יותר מכך, המדינה היחידה בעולם בה קוראים עברית. משום כך ישנו מספר מצומצם של הוצאות לאור שאכן מצליחות לייצר תעשייה אמיתית של ספריםכנרת זמורה ביתן (אשר מפעילה את צומת ספרים) לצד עם עובד, כתר וידיעות ספרים לוקחות חלק במשחק.
בח"ול ובמיוחד במדינות דוברות אנגלית השוק הוא שונה והרבה יותר מפולח. רנדום האוס היא הוצאה הגדולה ביותר בארצות הברית, אך גם הוצאות קטנות וייחודיות מצליחות לייצר קהל קוראים נאמן. אם מעניינים אתכם ספרים באנגלית, למה שלא תקראו על ספרים באינטרנט?

אנקדוטה לקראת סיום: תזמון הוא הכל. באנגליה נעשה נסיון לשלוח ספר מפורסם של ג'יין אוסטין, עם שינוייים מינורים, להוצאת ספרים גדולה בבריטניה. הפרק והסינופסיס שנשלחו להוצאה הוחזרו עם תשובה שלילית.

השאר את תגובתך!

הוסף את תגובתך, או טראקבק מאתרך. באפשרותך גם עקוב אחרי תגובות אלו דרך RSS.

תהיה נחמד. תהיה נקי. תשאר קשור לנושא. בלי ספאם.

באפשרותך להשתמש בתגיות:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>